BUICK CLUB OF DENMARK - FORUM

Copyright © 2005-2010 - All Rights Reserved.

Du er ikke logget ind.

#1 2009-11-19 18:48:56

Brian Hansen
Administrator
Fra: Jelling DK
Registreret: 2006-03-11
Website

Motorhistorisk samråd´s årsmøde 2009

Undertegnede og Johnny B. Goode deltog lørdag den 14-11 i ovennævnte møde. Der vil senere komme et mere udførligt referat ud, men for lige at give jer hovedtrækkene som er interessant for os i BCD.
FIVA har løsnet/ændret reglerne omkring hvad der er motorhistorisk interessant, førhen var det kun originale, eller biler der var lavet som originale, der var interessant i FIVA´s regí.
I dag er der indført flere kategorier og der specielt 2 som er interessant for ”amerikanerfolket”
Den ene er: at en bil der er modificeret på en sådan måde at den er autentisk for perioden også er historisk interessant. Det vil sige at hvis du har en 67 Skylark og monterer en 455 fra 1972, så er den faktisk stadig motorhistorisk interessant, da det var ombygninger, der også blev foretaget for mere end 30 år siden.
Den anden kategori som er interessant for USAbilsentusiaster, er lidt i tråd med ovenståendel. Det er nu faktisk muligt at bygge f. eks.en hotrod jævnfør gældende kategori, hvor alle delene bare skal være mere end 30 år gammel.
Man har i FIVA ved indførelse af disse nye kategorier åbnet op for en helt ny verden af modificerede køretøjer og håbet for amerikanerbilsfolket, som jo ofte har modificeret deres køretøjer mere eller mindre, er at MhS også vil  kæmpe vores sag, da de jo læner sig op af FIVA.
For nu lige at få nogle ting på plads, jævnfør at MhS er blevet kaldt mange mindre pæne ting i Amerikanerbilskredse, så er det ikke MhS, der er problemet, når vi snakker om modificeringer/ombygninger. Det er faktisk vores egne myndigheder, som er den store stopklods og det er her vi skal støtte og bruge MhS, som jo faktisk har de rette kontakter til at gøre en forskel.
Ovenstående bringer mig videre til det næste emne, som blev livligt debatteret på mødet: oprettelse af et sekretariat !! Der blev fremlagt et udkast, som ville give en stigning i kontingentet til MhS. Denne stigning vil svare til 25 kr. pr. medlem. Dette medførte en sand proteststorm, ikke så meget imod selve ideen om sekretariatet, men mere beløbets størrelse. Der blev fra flere sider udtrykt ønske om at man ville ”hjem” og spørge medlemmerne ved en ekstraordinær generalforsamling og derefter skulle man så igen indkalde til generalforsamling i MhS. Det ville medfører en udsættelse af beslutningen i 4-6 måneder. Det endte med at forslaget trods alt blev vedtaget med en kontingentsforhøjelse der svarer til 20 kr. pr medlem.
Så tænker man hvorfor skal vi have et lønnet sekretariat i MhS ?? Vi må erkende at opgaven med at holde øje med lovforslagsændringer som omhandler afgifter og miljø, der jo i høj grad påvirker vores hobby, er blevet for stor en mundfuld for frivillige, som også har en dagligdag der skal fungere. Det frivillige arbejde foregår jo typisk  i ens fritid og her er der ingen af de ministerier, som påvirker vores fælles hobby, som har åbent. Sagt på en anden måde, alting sker i dagtimerne !!!, så skal der være en chance for at følge med, skal det være i dagtimerne og den eneste måde at klare det på, er et lønnet sekretariat, der har hjemme hvor tingene sker.
Modsat hvad mange tror, så er det nu mere end nogensinde, nødvendigt at have en vagthund til at løbe vores ærinder i omtalte ministerier. Jeg kan så fortælle jer at den svenske pendant til MhS har et lønnet sekretariat med et årligt budget på 1,5 mill. Og alle råber jo op om hvor fantastisk et land Sverige er for ”hobbybiler” ja ! det er det, men de har også kæmpet for det og gør det stadigt.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om den såkaldte miljøafgift, som er baseret på forbrug/liter, ikke var blevet til noget, hvis der havde været en vagthund, som havde opdaget den i tide. Vi må jo indrømme at den har ramt os hårdt !!!
Den sidste hændelse på årsmødet, der interessant for os var valg af bestyrelse: her blev Anders Nannerup for mand for Mustangklubben, valgt ind og det må jo siges at være et kæmpe fremskridt at vi nu har en i MhS bestyrelse til at varetage vores interesser.

Mvh. Brian Hansen

http://www.smallblock.dk/images/library/ff_2_1_.jpg
Nailheads never die, they just go faster.

#2 2009-11-20 19:21:31

reggae
Gæst

Re: Motorhistorisk samråd´s årsmøde 2009

Lyder som om i hyggede jer. Var det lige så sjovt som en rodbehandling?

#3 2009-11-21 16:57:16

Brian Hansen
Administrator
Fra: Jelling DK
Website

Jeg ved ikke om vi hyggede os, men lærerigt det var det !!! Det var et studium i hvor forskellige indgangsvinkler folk har til denne hobby med veteran/gamle biler, men det var så sandelig også interessant, at iagttage de mange forskellige typer mennesker, vi deler hobby med   cool

Mvh. Brian Hansen

http://www.smallblock.dk/images/library/ff_2_1_.jpg
Nailheads never die, they just go faster.

#4 2009-11-22 16:00:54

Morten
Quite a regular
Fra: Randers
Registreret: 2006-03-13

Lyder som om de gamle veteraner har fundet ud af der er andet her i landet end træhjul og gasgeneratorer.... Positivt!
God ide med et aflønnet sekretariat som kan gøre noget aktivt i regeljunglen. Jeg betaler gerne 20 kr om året for det.

GOING FAST WITH CLASS
1966 Wildcat Custom Gran Sport
1977 Mini 1000 A+ Saloon
19?? Mini Estate
1997 BMW 523I Touring

#5 2009-11-22 21:52:28

JohnnyBGoode
Forum junkie...
Fra: Skælskør, Danmark
Website

Til Brians udemærkede indlæg vil jeg lige tilføje, at på baggrund af opfordringen på vores generalforsamling til en debat om emnet originalitet, der havde jeg forberedt et heeeelt vildt langt indlæg.

Dem der stadig var vågne efter den lange enetale vidste slet ikke hvor de skulle starte og hvor de skulle begynde. Så da dirigenten sagde "Det her er noget af et stort emne at tage hul på, på denne tid på dagen" så klappede folk i som østers (Det var første emne under eventuelt, jeg kunne naturligvis ikke starte op på emnet før!) Dirigenten satte trumf på med et eksempel på en 57 Chevrolet han en gang havde set med en Corvette motor fra 98. Så var han da også sikker på at få skræmt de sidste.

Hvis du aner her at jeg er en smule knotten over den måde emnet blev behandlet på Årsmødet, så har du nok fuldstændig ret! Jeg havde koordineret min indstilling til originalitetspørgsmålet med Brian, bare for at sikre at vi var på samme side, hvilket jeg til min egen lettelse kan konstatere at vi er. Min opfattelse af Buick folk er ikke at de for en hver pris ønsker ombyggede biler, men at man har respekt for hvad andre gør, og at ombyggede biler i den tidsånd der er mere end 30 år gammel er lige så stor en del af vores kultur som den fabriksoriginale.

Vi havde et par rimelig kvalificerede spørgsmål med til deltagerne i årsmødet, men fik ikke nogle konkrete svar der kunne bruges til noget. Vi vil derfor sammenfatte dem til bestyrelsen i MhS og bede om at svare på dem der, samtidig med at vi på det tidspunkt allerede vil advicere dem om at spørgsmålene vil blive rejst på næste årsmøde i MhS om et år, så kan de ikke sige at de ikke er advaret.

Dette her er FIVAs nye definition:

FIVAs definition af historiske køretøjer – en kortfattet brugsanvisning

Hvorfor har FIVA lavet en definition?
En væsentlig del af FIVAs arbejde består i at overbevise embedsmænd og politikere i EU om, at historiske motorkøretøjer fortsat skal have lov at køre på offentlig vej.
FIVAs forhandlere blev hele tiden mødt med spørgsmålet: ”Hvad er det helt præcist for køretøjer, Italer om?” Derfor var det nødvendigt med en definition.
Definitionen er intet andet end en formulering af de holdninger som FIVA altid har haft; der er intet nyt andet end 30-årsgrænsen.

De enkelte punkter:

1. Et mekanisk drevet køretøj som er mindst 30 år gammelt
30-årsgrænsen er valgt, fordi det stod klart, at den ville myndighederne i EU acceptere. 25 eller 20år ville ikke blive accepteret.

2. Bevaret og vedligeholdt i en historisk korrekt stand
Dette skal forstås ud fra den motorhistoriske bevægelses traditioner. Det vil sige, at det ikke kræves,at alt er fuldstændig, som da køretøjet var nyt. Nyere laktyper, ledninger, elpærer og gummiblandinger osv. er i orden. Man skal blot bestræbe sig på at restaurere og vedligeholde så tæt på det oprindelige som muligt. Det har veteranbil- og motorcykelfolk altid gjort. Her er intet nyt. Man vil undgå bevidste, nye ombygninger med f.eks. mere moderne bremser eller hjulophæng.
Ombygninger der blev foretaget, dengang køretøjet var i normal, daglig brug er i orden.

3. Ikke bruges til daglig transport
De fleste kender i forvejen denne regel. Det er den der gælder for køretøjer, der er indregistreret som veterankøretøj. Man må ikke køre på arbejde hver dag, men gerne i ny og næ f.eks. for at vise sine kolleger køretøjet. Derudover må man køre ”lejlighedsvis”, defineret som ”når man har lyst” incl. ferieture. Det at der kun køres lejlighedsvis, er årsagen til at de historiske køretøjer kun bidrager med 0,07 % til det samlede antal kørte kilometer om året i Europa, og derfor heller ikke udgør noget miljøproblem.

4. En del af vor tekniske og kulturelle arv
Dette punkt hænger nøje sammen med punkt 2. Ombyggede og moderniserede køretøjer er ikke en del af vor kulturelle arv, før de er 30 år gamle. Henvisningen til den tekniske og kulturelle arv er det vigtigste argument overfor myndighederne i arbejdet for stadig at få lov at køre.

Niels Jonassen

Hele det oprindelige dokument kan hentes som PDF-fil her : http://www.fiva.org/E/Downloads/techcodedraft5.1engl.pdf

De spørgsmål jeg rejste på årsmødet er som følger :

Ud fra MhS definitionen kan jeg altså godt montere tidstypiske kromfælge på min Buick, men hvad siger årsmødet, skal kromfælgene være produceret for 30 år siden, eller er reproduktioner også OK? Skal de have siddet der i de sidste 30 år? Og hvad med de kromfælge jeg har liggende i garagen, har jeg kun to muligheder, at finde en bil hvor de en gang har siddet på, eller smide dem ud?

Til en Cadillac kan jeg ikke finde et komplet originalt Continental kit, men der er fine reproducerede dele, der til forveksling er magen til dem man kunne købe hos forhandleren sidst i halvtredserne? Må jeg gå amok med mine devaluerede dollars?

Et andet problem som jeg har kunnet se ud fra definitionen i nyhedsbrevet, er at ombygningen skal være 30 år gammel, hvornår er den det?
Tæller man fra man starter på projektet, eller fra man afslutter? Hvornår afslutter man, er det når køretøjet kan køre ved egen kraft, eller er det når man har fået synet og/eller indregistreret den? Er et køretøj nogensinde ”færdig”?

Jeg gik ud fra at en debat ville have rejst flere spørgsmål end ovennævnte, men da der ikke kom nogen debat, så står sagerne stadig hen i det uvisse hvad MhS rent faktisk mener. De er dog nød til at rette sig ind efter hvad FIVA siger, og der kan jeg kun konkludere at de siger: OK, OK og when ever.

Det springende i det her er jo det rent faktuelle, hvad sker der hvis en af vores medlemmer i god tro til FIVAS reglement køber det der i deres klassifikation kaldes en veteranbil, men render ind i et eller andet problem af juridisk karakter, vil MhS bestyrelsen så stille op og forsvare mandens brede sutter, og hans dims op igennem hjelmen?

Summasumarum så kan jeg kun bifalde hvis det er intentionen med FIVA reglementet at udvide begrebet veterankøretøj, så det vil blive muligt at genskabe vores motorhistoriske kultur som den så ud 30 år tilbage.

Johnny B. Goode
www.roadmaster.dk

http://www.roadmaster.dk/images/chauvinistic.JPG

Board footer